„Ślimak, ślimak pokaż rogi” – czyli przekładnie ślimakowe

Kategorie Motoryzacja
MOTOREDUKTOR przekładnia

Skąd wzięła się ta nazwa przekładni, nawiązująca to jednego z wolniejszych stworzeń na ziemi? Prawdopodobnie z charakterystyki pracy układów, w który znajduję się przekładnie ślimakowe. Przenoszą one bowiem stosunkowo duże obciążenia, przez co pracują na wysokich przełożeniach.

Gdy popatrzymy z boku na przekładnie ślimakową wydaje się, jakby stała w miejscu. Ona jednak napędza mniejsze bądź większe koło, które powoduje, że nasz układ, na końcu którego znajduje się np. jakiś wysięgnik z zawieszonym sporym ciężarem jest w stanie w ogóle ruszyć z miejsca.

Przekładnie ślimakowe STM Polska ( https://www.stmpolska.pl/przekladnie-slimakowe.html ) charakteryzują się wysokiej jakości materiałami. Jest to głównie wzmocniona stal 16CrNi4 (wnętrze). Natomiast korpus wykonany jest z kawałka alumium SG-AlSi Unl 7369. To wszystko powoduje, że przekładnie STM RMI są stosunkowo lekkie.

Jednak do nie wszystkich rodzajów zadań wystarczą tradycyjne przekładnie. Część z nich musi być wykonana lepiej, solidniej. W tym celu wykorzystuje się żeliwo. Nie znajdziemy również w takiej przekładni aluminiowych elementów wewnątrz urządzenia, gdzie działają zbyt wielkie siły, które powodowałyby zbyt szybkie zużycie.

Do przekładni ślimakowych najczęściej wykorzystuje się reduktory UMI. Są to reduktory ślimakowe, które można zamontować z dowolnej strony. Mogą być wyposażone w kołnierze zdawcze, ramiona reakcyjny czy wałki o rozmiarach pozakatalogowych (na specjalne zamówienie). To sprawia, że nie ma najmniejszych problemów z dostosowaniem zamówienia do indywidualnych potrzeb.

Oczywiście musimy jeszcze pamiętać, że cena przekładni uzależniona jest od jakości wykonanych uszczelnień. Zbyt słabe uszczelnienie lub wykorzystanie materiałów słabej jakości powoduje, że przekładnia ślimakowa nie będzie funkcjonowała zbyt długo. Zarówno łożyska, uszczelniacze, uszczelki oraz olej (niezbędny do smarowania poszczególnych elementów) dobrano spośród materiałów topowych firm.

Podsumowując, choć nazwa przekładni kojarzy nam się z czymś słabym i powolnym (mówi się nawet: ale się ślimaczysz :)), w rzeczywistości przekładnia ślimakowa jest technicznym majstersztykiem jeśli chodzi o precyzję i dokładność jej budowy. Musimy pamiętać, że takie przekładnie jeszcze przez długi czas będą wykorzystywane w polskim jak i zagranicznym przemyśle.