Silnik do roweru: na który warto się zdecydować?

Kategorie Sport

Gdy rozpoczynamy swoją przygodę z rowerami elektrycznymi, już od samego początku musimy mierzyć się z różnymi wyborami. Część z nich dotyczy typu roweru, opcji zasilania czy rodzaju napędu. W dzisiejszym wpisie sprawdzimy, jakie są typy silników do rowerów elektrycznych oraz sprawdzimy, jakie plusy i minusy mają poszczególne rozwiązania.

Silniki elektryczne do roweru – jakie wyróżniamy?

To, co wyróżnia rower elektryczny od klasycznego modelu, to napęd elektryczny. Dzięki niemu możesz pędzić do pracy bez większego wysiłku, czy wybierać się na długie wycieczki poza miasto.

To również jeden z kluczowych elementów budowy e-bike’a, dlatego też należy dobrze przemyśleć, który rodzaj napędu wybierzemy. W końcu możesz umiejscowić silnik elektryczny do roweru w różnych miejscach. Do wyboru masz silnik centralny bądź w kole (przednim lub tylnym), przekładniowy lub bezprzekładniowy. W dzisiejszym wpisie opowiemy Ci o 3 najpopularniejszych modelach, czyli silniku centralnym, w piaście przedniej i tylnej.

Silnik w tylnej piaście

Silnik do roweru montowany w tylnym kole należy do najbardziej ekonomicznym rozwiązań. W porównaniu z pozostałymi rodzajami napędów ten jest najtańszy, ale to nie wszystkie jego atuty.

Tę opcję wyróżnia bardzo dobra przyczepność roweru do podłoża, w końcu większość masy rowerzysty opiera się na siodełku. Dzięki temu rower z tak zamontowanym silnikiem najlepiej nadaje się na wycieczki po nieutwardzonych drogach. Także dobrze jeździ się tym rowerem po mokrej nawierzchni.

Co warto jeszcze wspomnieć, ten rodzaj napędu nie wykorzystuje łańcucha, aby przenieść moc. W ten sposób zyskujesz dużą przyczepność i tracisz niewiele mocy podczas przenoszenia jej na oponę.

Zalety silnika w tylnej piaście

Doskonała przyczepność ma wiele zalet, przede wszystkim minimalizuje możliwość wystąpienia poślizgu, gdy będziesz szybciej jechał. Poza tym silnik jest bardzo cichy, a jego umiejscowienie pozwoli Ci bez problemu zdjąć koło, kiedy zajdzie taka konieczność.

Wady silnika w tylnej piaście

Jak każde rozwiązanie, silnik w tylnej piaście również ma swoje wady. W porównaniu z silnikami centralnymi ten rodzaj napędu ma niższy moment obrotowy, przez co gorzej wjeżdża się nim pod bardzo strome wzniesienia.

Silnik w przednim kole

W tym przypadku silnik do roweru elektryczny umieszczony jest w przednim kole. Ten rodzaj napędu został zaprojektowany do przestrzeni miejskich. Ma nieskomplikowaną budowę, zapewnia doskonałe rozłożenie masy (w szczególności, gdy połączymy silnik z baterią, którą mocuje się na bagażniku), a w dodatku jego cena jest niska.

Zalety silnika w przedniej piaście

Największą zaletą tego rozwiązania jest to, że nie ogranicza ono funkcjonalności tylnego koła. Oznacza to, że możesz zamontować dowolną kasetę, niezależnie od jej wielkości, czy przerzutkę, która będzie zintegrowana z piastą. Poza tym za tym napędem przemawia korzystne rozłożenie ciężaru, o czym wspomnieliśmy już w poprzednim akapicie.

Wady silnika w przedniej piaście

Rowery z zamontowanym napędem w przednim kole nie są dobrym wyborem, jeśli marzą Ci się górskie wycieczki. Zdecydowanie gorzej się na nich jeździ po nieutwardzonej drodze i stromych nawierzchniach. Dlatego też to dobry wybór dla rowerzystów, którzy chcą głównie jeździć po mieście.

Silnik centralny w rowerze elektrycznym

Ten silnik do roweru elektrycznego łączy w sobie zalety obu napędów, które wyżej opisaliśmy. Z jednej strony zapewnia odpowiednie rozłożenie masy, z drugiej sprawdza się nawet w przypadku bardzo stromych zbocz. Niestety, to droga opcja i to jest jeden z największych minusów tego rozwiązania.

Zalety silnika centralnego

Dla wielu silnik centralny ma najlepszą lokalizację. Z jednej strony umożliwia rozłożenie środka ciężkości, z drugiej nie nastręcza problemów przy zdejmowaniu kół. Ten rodzaj napędu jest też mniej podatny na awarię.

Wady silnika centralnego

O wysokiej cenie silnika już wspomnieliśmy. Drugą wadą jest spore obciążenie łańcucha, a także konieczność zamocowania specjalistycznej ramy.

Sprawdź silnik do roweru w sklepie Energy Bike: https://energy-bike.pl/kategoria-produktu/silnik-elektryczny-do-roweru/. Wybierz najlepsze rozwiązanie dla siebie!