Największe maszyny budowlane na świecie

Kategorie Uncategorized
koparki gąsienicowe

Zwykle nie myślimy o urządzeniach, które przewyższają naszą lodówkę. Co innego olbrzymie maszyny budowlane – w ich cieniu lubimy czuć się mali. Gigantyczne góry stali urzekają swoją mocą, fascynują możliwościami danymi im przez człowieka, onieśmielają ogromem. Potrafią ważyć dziesiątki tysięcy ton i mierzyć po kilkaset metrów. Kosztują setki milionów dolarów, wyręczając przy tym w pracy tysiące ludzi. Zobaczcie największe maszyny, jakie kiedykolwiek powstały na ziemi.

Koparki gąsienicowe

Być może nie należą one do największych pod względem gabarytów maszyn budowlanych na świecie. Nie zmienia to faktu, że są one stosunkowo duże i z reguły należą do największych pojazdów na placach budowy. Koparki gąsienicowe mogą być stosowane do prawie każdego rodzaju terenu. Wszystko jest zasługą układu bieżnego w postaci gąsienic. Więcej informacji w ofercie Amago na http://www.amago.pl/.

Koparka Bagger 288

Wygląda jak machina ostatecznej zagłady, jedna z tych, które w wizjach Hollywood demolują ćwierć Manhattanu. Tymczasem jest to gigantyczna niemiecka koparka gąsienicowa Bagger 288, skonstruowana w 1978 r. przez firmę Krupp. Ten najcięższa maszyna budowlana świata waży 13 500 ton, ma 240 metrów długości, 96 wysokości i potrafi dziennie wyrwać ziemi 240 tys. ton węgla brunatnego. Oznacza to dół głębokości 30 metrów i powierzchni boiska piłkarskiego albo 350 wyładowanych po brzegi TIR-ów. Koszt zbudowania tego potwora wyniósł 100 mln dol., a same prace projektowe pochłonęły 5 lat.

maszyna budowlana

Pojazdy Crawler-transporter

Crawler-transporter to jeden z dwóch pojazdów należących do NASA, używanych do transportu statków kosmicznych w Centrum Kosmicznym im. Johna F. Kennedy’ego. I tak się składa, że są to największe pojazdy z własnym zasilaniem na świecie. Ważą 2721 ton, mierzą 39,93 metra długości i 34,75 szerokości, a ich wysokość jest zmienna i wynosi od 6,1 do 7,9 metra. Rozwijają przy tym mało zawrotną prędkość 1,6 km/h z ładunkiem oraz 3,2 km/h bez obciążenia. W momencie ich zbudowania w 1965 r. były największymi pojazdami świata, ale tytuł odebrała im opisana wcześniej koparka gąsienicowa Bagger 288. Układ napędowy każdego z transporterów składa się z 16 silników, zasilanych przez cztery generatory o mocy 1000 kW, napędzane dwoma silnikami Diesla o mocy 2750 koni mechanicznych. Natomiast dwa generatory o mocy 750 kW, napędzane przez dwa silniki o mocy 1065 koni, są wykorzystywane do zasilania podnośników, układu kierowniczego, oświetlenia oraz wentylacji.

maszyny budowlane

Ciężarówka BiełAZ 75710

Wybór rekordzisty nie był w tym przypadku prostym zadaniem. W szranki stanęły Liebherr T 282B, Caterpillar 797 oraz Terex MT6300AC, ale wygrał białoruski BiełAZ 75710. Choć większość ludzi nazwie go zwyczajnie wywrotką, fachowcy określają go mianem wozidła sztywno-ramowego. Jak zwał, tak zwał, w każdym razie ten olbrzymi pojazd ma wymiary 20,6 na 8,16 na 9,87 metra, ważąc 360 ton. Zasilają go dwa 65-litrowe, 16-cylindrowe silniki każdy o mocy 2300 koni, dzięki czemu potrafi przewieźć ładunek o wadze 450 ton.